پایتون یکی از محبوبترین و پرکاربردترین زبانهای برنامهنویسی در دنیا است که به دلیل سادگی و قدرتش در توسعه نرمافزارهای مختلف شناخته میشود. این زبان که در اوایل دهه ۹۰ توسط گیدو وان روسوم ایجاد شد، به دلیل قابلیتهای شیءگرایی، خوانایی بالا، و جامعه فعال خود، در حوزههای مختلف از جمله توسعه وب، علم داده، یادگیری ماشین و اتوماسیون استفاده میشود.
پایتون یک زبان برنامهنویسی چندمنظوره و سطح بالا است که به سادگی قابل یادگیری و استفاده است. این زبان به دلیل سینتکس ساده و کتابخانههای گسترده، امکان توسعه نرمافزارهای پیچیده و قدرتمند را فراهم میکند. پایتون به توسعهدهندگان این امکان را میدهد که سریعاً کد بنویسند و پروژههای خود را به سرعت پیادهسازی کنند.
پایتون به دلیل سادگی، خوانایی و گستره وسیع کتابخانههای موجود، یکی از زبانهای اصلی برای توسعه نرمافزارهای مختلف است. این زبان به توسعهدهندگان اجازه میدهد که برنامههایی با عملکرد بسیار بهینه بنویسند که در پروژههای صنعتی، تحقیقاتی و تجاری کاربرد دارد. همچنین، پایتون از فریمورکهای قدرتمندی مانند Django و Flask پشتیبانی میکند که توسعه وب را آسانتر میکند.
پایتون در اوایل دهه ۹۰ توسط گیدو وان روسوم توسعه یافت. هدف از ایجاد این زبان، فراهم آوردن یک زبان ساده و قدرتمند برای برنامهنویسی بود که به توسعهدهندگان کمک کند تا به راحتی کدهای پیچیده را بنویسند. طی سالها، پایتون تکامل یافته و امکانات بیشتری مانند تایپگذاری دینامیک و برنامهنویسی چندریسمانی به آن افزوده شده است.
پایتون به دلیل سادگی و قابلیتهای فراوان خود، در توسعه انواع نرمافزارها از جمله وبسایتها، برنامههای دسکتاپ، و پروژههای علم داده و یادگیری ماشین استفاده میشود. این زبان به برنامهنویسان امکان میدهد تا از کتابخانههای پیشرفته مانند NumPy، Pandas و TensorFlow برای انجام محاسبات پیچیده و تحلیل دادهها بهرهبرداری کنند.
یکی از موضوعات کلیدی در برنامهنویسی با پایتون، مدیریت صحیح دادهها و منابع است. اگرچه این زبان به توسعهدهندگان ابزارهای مفیدی ارائه میدهد، اما توسعهدهندگان باید به مسائل امنیتی مانند اعتبارسنجی ورودیها و مدیریت دسترسی به دادهها توجه داشته باشند. برای بهبود امنیت در پایتون، باید از بهترین شیوهها و ابزارهای امنیتی استفاده کرد.
یکی از چالشهای اصلی برنامهنویسی با پایتون، مشکلات مربوط به عملکرد است. به دلیل اینکه پایتون یک زبان تفسیری است، ممکن است در مقایسه با زبانهای کامپایل شده مانند C++ سرعت کمتری داشته باشد. همچنین، یادگیری و استفاده از برخی کتابخانهها و فریمورکهای پیچیده ممکن است برای برنامهنویسان تازهکار دشوار باشد.
در این بخش با زبان پایتون و نحوه برنامهنویسی با آن آشنا میشوید. روشهای مختلف اجرای کد در پایتون و همچنین انواع IDEها را بررسی خواهید کرد. در پایان، مهارت نصب و اجرای پایتون و IDEها در سیستمعاملهای مختلف را به دست خواهید آورد و نصب خود را با یک برنامه ساده تست خواهید کرد.
دانش:
مهارت:
در این قسمت، با انواع casting در پایتون و عملگرهای مختلف آشنا میشوید و مفهوم عملوندها را بررسی میکنید. همچنین توانایی به کارگیری انواع castingها و استفاده از عملگرها و عملوندها در کدهای پایتون را کسب خواهید کرد.
دانش:
مهارت:
با انواع ساختمان دادهها در پایتون آشنا میشوید و تفاوتهای بین رشتهها، لیستها و تاپلها را بررسی میکنید. در این بخش، مهارت کار با رشتهها، آرایهها (لیستها)، تاپلها، دیکشنریها و مجموعهها را با تمرین ایجاد، حذف و بهروزرسانی به دست میآورید.
دانش:
مهارت:
عبارات شرطی، عملگرهای منطقی و دستورات شرطی را میآموزید و با مفهوم حلقهها آشنا میشوید. همچنین توانایی استفاده از عملگرهای منطقی و دستورات شرطی مانند IF و ELSE و همچنین حلقههای FOR و WHILE را به دست خواهید آورد.
دانش:
مهارت:
ساختار توابع، پارامترها و آرگومانها را بررسی میکنید و با نحوه فراخوانی آرگومانها آشنا میشوید. توانایی ایجاد و استفاده از توابع، کلمه کلیدی return و استفاده از پارامترهای پیشفرض و ترتیب آنها در توابع را خواهید آموخت.
دانش:
مهارت:
با ساختار فایلها و نحوه خواندن و نوشتن آنها آشنا میشوید و نحوه ذخیرهسازی فایلها را بررسی میکنید. کاربران مهارت ایجاد، نوشتن و حذف فایلها و استفاده از توابع مربوط به فایل و خواندن محتویات آنها را کسب میکنند.
دانش:
مهارت:
با ساختار پایهی Lambda و توابع Map و Filter آشنا میشوید. توانایی به کارگیری Lambda، Map، Filter و Zip در برنامهنویسی پایتون را به دست خواهید آورد.
دانش:
مهارت:
با فرمتهای دادهای CSV، JSON و XML آشنا میشوید. توانایی کار با فایلهای CSV، JSON و XML در پایتون را خواهید آموخت و از آنها در پروژههای خود استفاده خواهید کرد.
دانش:
مهارت:
با مفاهیم پایه شیگرایی، تعریف کلاس و نحوه ایجاد اشیاء و وراثت آشنا میشوید. توانایی تعریف کلاسها، ایجاد اشیاء، استفاده از تابع init و تعریف توابع در کلاسها را کسب خواهید کرد.
دانش:
مهارت:
مروری بر بانکهای اطلاعاتی و دستورات SQL خواهید داشت و نحوه خواندن و نوشتن در بانکهای اطلاعاتی را بررسی میکنید. مهارت ایجاد بانک اطلاعاتی در پایتون، ارتباط با بانک اطلاعاتی و اجرای دستورات SQL را به دست خواهید آورد.
دانش:
مهارت:
با کتابخانههای گرافیکی مانند Tkinter و نحوه نصب آنها آشنا میشوید. توانایی نصب کتابخانههای گرافیکی، کار با انواع آبجکتها و متدها و ایجاد فرمها و کادرهای محاورهای در Tkinter را خواهید آموخت.
دانش:
مهارت:
آگاهسازیها